Teejuht talv 2023

VESI

Foto: Lauri Laks

Foto: Jüri Kask

Laeva masina kontrollruum.

Parvlaeva Baltic Princess elektrijaama peajaotuskilp.

käivitatakse või lülitatakse sisse, käitatakse teatud parameetritega, seisatakse või lülitatakse välja. Reguleerimisobjekt (object of regulation) on juhtimisobjekti osa, mis on seotud juhtimisobjekti ühe või mitme teatud tööparameetri reguleerimisega. Andur (sensor) on automaatsüsteemi element, mis mõõdab reguleeritava suuruse väärtust ja muudab selle ekvivalentse väärtusega signaaliks. Võimendi (amplifier) – elemendi juhtsignaali suuruse või võimsuse suurendamiseks. Reguleeriv organ/juhtseade (final control element) on automaat- süsteemi element, mille abil mõjutatakse vahetult reguleerimisobjekti.

Moodsatel laevadel on laevajõuseadmete automatiseerimisel oluline tähtsus, sest laeva mehhanismide võimsus ja tootlikkus pidevalt kasvavad, mis saavutatakse põhiliselt töötava keha parameetrite (rõhk, temperatuurid, pöörlemissagedus, kiirus jne) suurendamisega, püüdes samaaegselt mehhanismide mõõtmeid ja kaalu võimalikult väiksena hoida, mistõttu kõrgenenud para- meetrid toovad seadmete konstruktsioonides kaasa termiliste ja mehaaniliste pingete suurenemise. See tingib vajaduse pidevalt kontrollida seadmete tööprotsessi ja kiiresti reageerida, kui töö- parameetrid normist kõrvale kalduvad. Automaatikaseadmete kasutamine kergendab meeskonna tööd, võimaldab vähendada laeva vahipersonali koosseisu, vähendab avariisituatsioonide tekkevõimalust. Laeva automaatsüsteemid (ship's automatic systems) on tehniliste protsesside rakendami- seks koostatud ja üksteisega seotud automaatikaseadmete kogumid. Automaatjuhtimissüsteem (automatic control system ) on ette nähtud mingi protsessi muutumatu kulgemise tagamiseks muutuvate välistingimuste juures, mis võivad seda protsessi mõjutada. Automaatreguleerimissüsteemid (automatic regulating systems) on kõige levinumad ja mitmekesisemad süsteemid, mis koosnevad omavahel seotud ja teineteist mõjutavatest reguleerimisobjektist ja automaatregulaatorist. Automaatkontrollisüsteemid (automatic monitoring systems) on süsteemid, mis automaatselt kontrollivad töötavate seadmete parameetreid. Automaatkontrollisüsteemidega on seotud automaatsignalisat- sioonisüsteemid (automatic alarm systems) , mis teavitavad heli- või valgussignaaliga personali, kui mõni kontrollitavatest parameetritest läheneb piirväärtusele. Automaatkaitsesüsteem (automatic safety system) seiskab töötava seadme, vähendab koormust või lülitab sisse dubleeriva seadme, kui töötava seadme tööparameetrid ületavad lubatud väärtusi.

Laevakütused (marine fuel oil).

Tänapäeval kasutatakse laevadel põhiliselt naftast toodetud vedelkütuseid, kuid suurenenud vajadusest loodust vähem saastavate kütuseliikide järele on hakatud laevadel kasutama vedelkütustena ka taimsest või loomsest toormest toodetud biokütuseid, metanooli ja etanooli ning gaaskütuseid: veeldatud maagaasi (LNG – Liquified Natural Gas ) ja veeldatud naftagaasi ( LPG – Liquified Petroleum Gas ). Naftakompaniid toodavad ja turustavad laeva vedelkütuseid eri marginimetuste ja -tähistega, millest levinumad on: MFO – Marine Fuel Oil – laeva vedelkütuste üldtähistus; HFO – Heavy Fuel Oil – raske laevakütus, mis koosneb nafta töötlemise (destilleerimise ja/või ) jääkidest, millesse krakkimise ei ole segatud destillaate; IFO – Intermediate Fuel Oil – raske laevakütus, mis koosneb destillaatidega kokku segatud destilleerimisjääkidest; MGO – Marine Gas Oil – kerge laevakütus, mis koosneb 100% destillaatidest; MDO – Marine Diesel Oil – laeva diislikütus – destilleerimisjääki- dega segatud kerge laevakütus. Rasked laeva vedelkütused HFO ja IFO vajavad kasutamiseks ettenähtud viskoossuse saavutamiseks eelsoojendamist, kerged laeva vedelkütused MGO ja MDO seda ei vaja. Laevaheitmed on laeva käitamisel tekkivad jäätmed, mis sisaldavad keskkonda saastavaid aineid (masinaruumi pilsivesi – sisaldab õlijääke, fekaalvesi, heitgaasid, vanaõli, prügi jm). Laevadel ja sadamates käideldakse heitmeid rahvusvaheliste konventsioonide kohaselt ja Eesti Vabariigi määrustega kehtestatud korras.

Automaatsüsteemide elemendid (elements of automatic systems).

Automaatregulaator (automatic regulator) on reguleerimisobjekti lülitatud tehniliste vahendite kompleks, mis muutuvate välistingi- muste juures hoiab reguleeritava suuruse automaatselt etteantud piirides või muudab seda suurust teadud seaduspärasusega. Juhtimisobjekt (control object) on objekt, mida juhitakse, st

28

TEEJUHT / NR 8

Powered by