Foto: Adobe Stock
Tallinna Tehnikaülikooli vilistlane Svetlana Krupenski
Foto: erakogu
LNG – endiselt puhas ja tõhus, aga mitte enam odav Tänapäeval on LNG maailmas enimkasutatav alternatiivne laevakütuse liik. LNG põhieelis on keskkonnasõbralikkus, mis on tingitud väävliühendite peaaegu täielikust puudu- misest. Seejuures on tegemist kõrge energiasisaldusega kütusega, mis on laevade puhul väga oluline. Pikka aega oli LNG eelis ka hea kättesaadavus ja diisliga võrreldes madal hind, aga 2021.–2023. aasta Euroopa gaasikriisi tulemusel on maagaasi hind väga ebastabiilne. Kui enne kriisi oli ühe megavatt-tunni hind viis eurot, siis 2022. aasta augustis oli see 230 eurot. LNG punkerdamis- hinnad on tihedalt seotud maagaasi hindadega ning on ilmne, et hinna ettearvamatus ja kõikumine nii laias vahe- mikus võib sundida laevaomanikke vaatama teiste kütuse- liikide poole. Lisaks hinnatõusule on Ukraina sõja tõttu keh- testatud sanktsioonid lõpetanud gaasi impordi Venemaalt. See tõstatab juba varustuskindluse küsimuse, sest uute tarneahelate loomisele võib kuluda aastaid. LNG infrastruktuur LNG kasutamine laevakütusena on punkerdamistaristu olemasoluta võimatu. Kui rääkida LNG-taristust laevan- duse vaatenurgast, siis tuleb tähelepanu pöörata terminali konstruktsioonile. Et laeva punkerdamine eeldab gaasi tar- nimist pardal asuvatesse mahutitesse vedelal kujul, saab punkerdamistaristuks pidada ainult neid LNG-terminale, mis võimaldavad LNG transporti terminalist või hoidlast vedelal kujul. LNG-terminalid, mis on mõeldud eranditult LNG taasgaasistamiseks ja gaasi edastamiseks gaasi- transpordi võrku, ei oma punkerdamisel praktilist tähtsust, olenemata meetodist. Näiteks ei ole Paldiskis hiljuti ehita- tud vastuvõtuterminal praegusel kujul ette nähtud punker- damiseks, sest see on projekteeritud nii, et LNG taas- gaasistamise ujuvterminalil (FSRU) olev gaas toimetatak- se kaile juba gaasilises olekus. Eestile lähimad laevade punkerdamiseks sobivad LNG-terminalid asuvad Leedus Klaipedas ja Soomes Kotka-Haminas. Ilmselgelt on LNG- valdkonna arengu eelduseks regioonis piisav arv sõitvaid laevu, mis seda kütuseliiki kasutavad. 2023. aasta seisuga on selliste laevade koguarv Läänemerel kõigist varasema- test prognoosidest oluliselt väiksem. Nii uue LNG-laeva ehitamine kui ka olemasoleva moderniseerimine on seo- tud mahukate kuludega – et seda teed minna, peab laeva- omanikul olema kindel usk, et LNGd hakatakse kasutama
Tänapäeval on LNG maailmas enimkasutatav alternatiivne laevakütuse liik, mille põhieelis on keskkonnasõbralikkus, mis on tingitud väävliühendite peaaegu täielikust puudumisest.
37
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook