MAA
Valgevene bituumen läks sanktsioonide alla ja kellelgi polnud kindlust, mis saama hakkab,“ meenutab Voll ebakindlat aega.
Asjaolusid arvestades ei julgenud ka Transpordiamet toona prognoositust kallima hinnaga pakkumist aktsepteerida, seega lükati pakkumised tagasi ja jäädi ootele. Tegutsemisalternatiivide seas oli ka projekti odavamaks muutmine ehk teisisõnu kaaluti võimalust rajada lihtsalt teeületuskoht. Siiski oli selge, et jalakäijate probleemid oleks sellest küll veidi leevenenud, aga mitte lahenenud. Aastaks 2023 oli turuolukord settinud ja selgemaks saanud: „Panime ehitushanke üles ja leidsime ka ehitaja. Jah, esialgsest eelarvest läks tunnel küll kallimaks, ent meil õnnestus leida vabad vahendid, et see tunnel siiski valmis teha. Ka vald toetas 350 000 euroga.“ Õnnestunud koostöö Transpordiamet jõudis ehituslepinguni TREF Nord ASiga 2023. aasta veebruaris. Omanikujärelevalve tegijana tuli appi Teede Tehnokeskuse AS. Teelõik pole kuigi pikk: 400 meetrit. Tööde käigus teed laiendati, samal ajal suunati liiklus ümber riigitee väikesele ümberpõikele, et ehitada olemasoleva tee alla tunnel. Boonusena sai tunneli rajada ühes tükis, ilma et liiklus oleks teetöid häirinud. „Jah, muidugi on võimalik ehitada tunnelit ka poolitades, ent see oli tellija jaoks lisarisk – kui tunnel pole ühes tükis, on paratamatult üks nõrgem koht juures,“ nendib Voll. Väljakutseks ehitajale sai pinnasevee väga kõrge tase. „See oli ootamatu. Tee ääres on männimets, mereni on päris palju maad ja vahepeal paiknevad suured elamurajoonid – sellest hoolimata tuli isegi suvel tunneliauku kaevates nii suures koguses vett, et pum- bad pidid ööpäev läbi töötama,“ meenutab Roger Voll. „Pumbad pidid pidevalt töötama alates hetkest, kui kopp maasse löödi, kuni hetkeni, mil valmisid sama tunneli sade- veepumpla lahendused.“ Seega on kaks pumpa tunnelis siiani iga päev töös. Õnneks ei ole suurt tõenäosust, et mõlemad korraga katki läheksid ja töö lõpetaksid. „Kui aga vool ära läheb, võib vesi küll hakata tunneli põhja kogunema. See risk on aga kõigi tunnelitega,“ tunnistab Voll. Töö sujus Konarlikule algusele vaatamata ei toonud ehitamise protsess muresid ei materjalide tarne ega nende paigaldamisega, samuti ei tekkinud ettenägematuid kulusid: „Selles osas oli keskmisest rahulikum objekt, pingeid ja probleeme ei tekkinud. Ka ümber- suunatud liiklus oli sujuv, meile ei saadetud ühtegi kaebust, tee kasutajad said ajutise lahendusega kenasti hakkama.“
Tahkuranna tunneli ehitus vältas seitse kuud: töövõtja mahtus eeldatud ajaraami. Roger Vollil on ehitajatele jagada vaid kiidusõnu.
„Kõik läks hästi ja TREF Nord AS sai tööga kenasti hakkama,“ ütleb ta. „Ainukeseks väikeseks tõrkeks oli see, et peamise asfaltkatte laotamisel tekkis laoturil tehniline rike, kaldeautomaatika ei töötanud päris nii, nagu vaja. Seetõttu tekkis kattele lainetus, ent ka see mure laheneb: kui ilmad soojemaks lähevad, siis viga parandatakse.“ Häädemeeste vallavalitsus, Tahkuranna lastead-algkooli personal ning lapsevanemad on rõõmsad, et ohtlik olukord teel lahenes. „Enam ei ole vaja südant valutada, kuidas lapsed kooli ja koolist koju saavad, nad liiguvad julgelt jalgsi või jalgrattaga. See on ka tervislikum ja keskkonnasäästlikum,“ võtab Voll tehtu kokku.
52
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook