Foto: TS Shipping
Esimese advendipühapäeva eelõhtul säras Tallinna kruiisikail pühadetuledes jõulupuu, kai ääres seisis TS Shippingu mitmeots- tarbeline jäämurdja Botnica. Elust laevas ning ettevalmistustest peagi algavaks Eesti jäämurdehooajaks rääkis kapten Indrek Kivi , kes võttis laeva kapten Siim Sokult üle pärast selle tagasijõudmist Kanada missioonilt 19. novembril. „Ega see kuusk meil siin päris ise ikka ei kasva, sadamapidaja paneb selle siia kruiisikai otsale meie ning jalutajate rõõmuks,“ muheles kapten ning jutustas promenaadist loo. „Märkasin, et kruiisikai jalutuspromenaadil seisab poiss ja vaatab teraselt meie laeva. Sain ta kehahoiakust kohe aru, et laevad paku- vad noormehele suurt põnevust. Saatsin tüürimehe küsima, kas huvi laevade vastu on tõsisem ning kas ta tahaks tulla Botnicale külla. Poiss tuligi pardale ja ma tegin talle laevas ringkäigu, näitasin alust navigatsioonisillast masinaruumini. Oli terane 13aastane noor- mees, teadis üht-teist sadamas seisvatest Tallinki laevadest, oli uuri- nud ka Botnica kohta ning unistas mereakadeemiasse õppima asu- misest. Loodan, et see päev laeval andis ta plaanidele innustust,“ meenutas kapten Kivi. Mereharidus, merekultuur, purjetamine ning noorte mereteadlikkuse tõstmine on tema südameasjad ning kui saatus toob teele võimaluse oma kogemusi ja teadmisi meresõidu üldiseks hüvanguks rakendada, ei jäta ta seda kasutamata. Nii kut- suti ta üheks ekspeditsioonipurjeka Admiral Bellingshausen polaar- kaptenitest, samuti osales ta Edinburghis kirjastuse Witherbys jää- navigatsiooni käsiraamatu konsultantide tiimis. „Uusi asju ja uut tehnoloogiat on kerge raamatutesse sisse tuua. Hoopis keerulisem on otsustada, mis vanadest tarkustest väärib alles hoidmist ning kuidas neid uuendusi nii rakendada, et laevajuhid nende järgi ka sõita saaks,“ oli Kivi oma osaluse üle raamatu valmi- mises uhke. Saaremaalt pärit kapten peab ennast ise vana kooli meremeheks ning rõhutab, et isegi kui digitaalne kaart on dubleeri- tud, võiks ka paberkaart laevas olla. Kasvõi selleks, et olukorda kontrollida, kui GPS sassi läheb, nagu mõnikord näiteks kõrgendatud militaarse tähelepanu all olevates piirkondades võib juhtuda. Jäämurdehooaeg algab Eestis 20. detsembril Ametliku jäämurdehooaja alguseni pole enam palju aega jäänud ning kapteni kinnitusel sujub laeva ette valmistamine igati plaani-
Botnica Kanada missioonil Gröönimaa vetes.
päraselt. Tegelikult on Botnica vaatamata mitmetele käsil olevatele töödele igal hetkel kahetunnises väljasõiduvalmiduses.
„Praegu on hea aeg hooldusi ja teisi töid teha. Matemaatiliselt mõel- des on meil kaksteist 12-silindrilist peamasinat, kaksteist ruudus on 144 silindrit, mis vajavad hooldust. Hetkel on üks peamasinatest remondis, aga see laeva valmisolekut ei sega, ülejäänud masinate võimsusest piisab. Mõeldes järgmisele offshore- ehk merehooajale, hooldame ka kajuteid ja kambüüsi,“ viitas Kivi Botnica teisele töö-
Botnica tehnilised andmed HEA TEADA: Masinate koguvõimsus 15 MW, 12 peamasinat, 6 gene- raatorit. Käiguvõimsus 10 MW, käiturid on elektrilised 2 x 5 MW asipoodid. Kolmanda klassi dünaamilise positsioneerimise süsteem (DP3) vastavalt IMO MSC/Circ. 645, mis tähendab, et laev suudab ka ankurdamata muutuda täpselt etteantud asukohas püsivaks tööplatvormiks. Jäämurdeklass ( Polar Class ) tõsteti pärast sõukruvide vahetust tasemele PC4, laev suudab läbida ka 1,2 meetri paksuse jää. Pardal on elu- ja olmeruumid 72 inimesele, minimaalne turvaline laevapere 16 inimest. Kuna laev peab töötama ka polaartingimustes, on laeval kaks sauna, millest üks on varustatud eelköetud kerisega. Kerise kaane avamisel on saun kasutamisvalmis paari minutiga. Laeva ahtritekil on 800 m² tööruumi erinevatele seadme- tele ja mehhanismidele. Veealuste tööde kraana tõstejõud on 160 tonni, laeva keskosas on veealuste robotite ja tuukriseadmete veeska- miseks mõeldud kaev (ingl moonpool ). Andmeside offshore - ehk meretöödel: Starlink.
9
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook