Teejuht kevad 2024

ÕHK

Eesti Lennuakadeemia lõputöö „5G-sidetehnoloogia mõju lennukite raadioaltimeetrite tööle Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaallähenemissektori näitel“. Juhendaja Toomas Ruuben, PhD.

LÕPUTÖÖ 5G ja raadio- altimeeter – sõbrad või vaenlased?

Lõputöö eesmärk oli kaardistada võimalike 5G tugijaamade asukohad ja nende parameetrid ning välja selgitada, millist mõju avaldab 5G-sidetehnoloogia lennukite raadioaltimeetrite tööle Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaallähenemissektoris.

020. aasta oktoobris Lennunduse Raadiotehnilise Komisjoni 2 (RTCA) avaldatud raportist selgus, et nr 274-20/PMC-2073 tsiviillennunduses kasutatavate raadioaltimeetri tüüpide ning 5G-sidetehnoloogia vahel, mida edastatakse sagedustel 3,7–3,98 MHz valitseb võimalik interferentsi tekkimise risk. Raportis keskenduti peamiselt Ameerika Ühendriikides edastatavale 5G-sa- gedusele ning nenditi, et risk on laiahaardeline ning sel on potent- siaalne oht lennuoperatsioonidele. Euroopas, sh Eestis pole siiani taolist raportit ilmunud. Vaatamata sellele on nt Prantsusmaal selle riski ennetamiseks loodud lennuvälja ümber ning instrumentaal- lähenemissektoritesse 5G-side edastamiseks mitmeid piiranguid.

Autor soovis nimetatud teemat uurida Tallinna lennuvälja lennuraja 26 instrumentaallähenemissektori näitel seoses CAT II protseduu- ride rakendumisega Tallinna lennuväljal, mille jaoks on raadioalti- meetri kasutamine kohustuslik ning seega selle töökindluse taga- mine kriitilise tähtsusega. Teema pakkus huvi ka Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile, sest seda pole Euroopas, sh Eestis veel eriti uuritud. Tasub mainida, et lõputöö valmimise hetkeks polnud ühtegi amet- likku ohujuhtumi teadet laekunud, mis oleks kinnitanud raadioalti- meetri häirumist 5G tõttu.

108

TEEJUHT / NR 9

Powered by