Teejuht, kevad 2022.a

Väikelaevadega seotud õnnetuste põhjused ja viisid, kuidas neist hoiduda

VÄ I KELAEVAD

Tutvu lähemalt väikelaevade ohutusega

Rait Prits , Transpordiamet

Enne reisi võiks kaasreisijatele selgitada, kuidas väikelaeva juhti- mine käib, et hädaolukorras siiski ohutult sadamasse tagasi saada. Eriti ohtlik on selline olukord piiriveekogul, sest loata teise riigi territooriumile triivimine on väga tõsine piiririkkumine. On väga oluline hinnata, et kui väikelaevas on ainult üks inimene, kes oskab seda juhtida, peab ta olema endas kindel, sest tema vastutab kaptenina kaasreisijate ohutuse ja sadamasse turvaliselt tagasi jõudmise eest. Samuti on oluline, et iga väikelaeval viibija teaks päästevahendite, tulekustuti ja muu ohutusvarustuse asukohta, et see vajadusel kiiresti kasutusele võtta . Päästeveste polnud seljas või need olid ära pandud nii, et kohe ei leitud üles Õnneks saab üha rohkem inimesi aru, et päästevesti kandmine on väga oluline. Päästevestist pole kasu, kui see on ära pandud kajuti- sse või mõnda panipaika, mida on ohu korral keeruline kiiresti avada. Sageli on päästevestid küll väikelaevas olemas, kuid mitte seljas. Kontrollreidide käigus oleme väikelaevajuhtidel palunud pääste- veste näidata ning kui nende leidmiseks kulub üle mõne minuti, on asi juba lootusetult halb, sest õnnetused juhtuvad kiiresti ja ootama- tult. Meie tungiv soovitus on päästevest seljas hoida, sest siis on vestist kõige rohkem kasu. Kui veesõidukil viibib rohkem inimesi kui on päästeveste, oleme alustanud ka väärteomenetluse ja vastutavat väikelaevajuhti karistanud. Päästevesti kandmisest ei tohiks vabastada ka põhjus, et ollakse hea ujuja. USAs tehtud uuringute põhjal olid päästevestita uppunutest 2/3 väga head ujujad, paraku see neid ei aidanud . Kanna päästevesti ja näita sellega eeskuju! Joobes juhtimine Kui enamik liigjoobes sõite lõppevad karistuse ja suure rahalise trahviga, siis on ka juhtumeid, kui alkoholi tarvitamine on lõppenud märksa kurvemalt. Tihti on veeõnnetustes hukkunud või tõsiselt viga saanud sõitjad tarvitanud ka alkoholi. Peab meeles pidama, et juba väga väike kogus alkoholi mõjutab juhi reaktsioonivõimet. Me ei soovita väikelaeva juhtides üldse alkoholi tarvitada. Veesõi- duki juhtimisel alkoholi piirmäära ületades on ka muud tagajärjed – näiteks ei saa see isik relva soetamisluba ega relvaluba.

Väikelaevandus on aastatega muutunud järjest populaarsemaks ja veeteedel võib märgata üha tihedamat liiklust. Kuigi väikelaevajuhid on valdavalt heade tead- mistega, on õnnetuste tekkepõhjused siiski väga sarnased. Veesõiduk läks ümber Veesõiduk võib ümber minna, kui see on ebaühtlaselt koormatud. Kaal peab olema jaotatud tootja juhistele vastavalt ja selliselt, et paat säilitaks stabiilsuse igas olukorras. Igale veesõidukile on määratud konstruktsioonikategooria, mis tähendab seda, et sõites peab jälgima ka tuule tugevust ja laine kõrgust. Samuti peab veesõidukis liikuma selliselt, et see üleliia kreeni (külgkaldesse) või trimmi (pikikaldesse) ei läheks. Ka liiga järsud manöövrid ja valesti valitud sõidukiirus võivad (elu)ohtlikud olla. Kogu veesõidukis olev varustus ja selle paigutus peab olema lahen- datud selliselt, et paadi ümberminekul ei takerdutaks selle alla ja ei jäädaks sinna kinni. Paadist vette läinud (või kukkunud) inimene ei saa enam paati tagasi Suvekuumus võib paadisõidu ajal ahvatleda ujuma minna. Selle jaoks on kindlasti oluline, et paat fikseeritaks ankruga ning ujuja kannaks julgestusotsa juhuks, kui paat siiski triivima peaks hakka- ma. Halvem on olukord, kui mingil põhjusel tahtmatult vette kuku- takse. Sellisel juhul peab olema võimalus tagasi paati ronida kas ujumisplatvormi või redeli abil. Kui veesõidukil need puuduvad, peab paadiomanik kindlasti läbi mõtlema, kuidas pääseda veest tagasi paati, kui see vajadus ootamatult tekib. Väikelaevajuht ei ole võimeline enam ise väikelaeva juhtima või käsklusi jagama Eluohtlikud olukorrad on need, kui väikelaevajuht ei ole terviserikke tõttu suuteline enam väikelaeva juhtima ja keegi laeval viibijatest seda teha ei oska.

15

TEEJUHT / NR 1

Powered by