Hannu Ploompuu , Transpordiameti teeinfo analüütik Kui kaugel oleme Eestis sellest, et kõik ajutised liikluspiirangud ja teedevõrgu püsivad muudatused jõuaksid liikleja nutitelefoni navigatsioonirakendusse reaalajas? Hannu Ploompuu Transpordiameti maanteeinfo juhtimise üksusest kirjutab teabeedastuse köögipoolest.
Hannu Ploompuu
Foto: Transpodiamet
gapäevased autoliikluse navigatsioonirakendused aitavad I tavaliiklejal mugavalt punktist A punkti B jõuda. Vähem märga- tav, kuid küllap palju tähtsamgi on nende rakenduste roll täna- päeva majanduses, kus on järjest kasvanud kõikvõimalike kulleri- teenuste, taksoäppide jm tähtsus – toimimiseks vajavad nad kõik navigatsioonirakendusi. Navigatsioonirakenduse täpsuse tagab selle ajakohasus: füüsilises reaalsuses toimivad muudatused peaksid võimalikult kiiresti kajas- tuma ka digirakenduses. Siin on oma roll Transpordiametil: suurte taristuobjektide tellijana on tal igal aastal projekte, kus varasem füüsiline reaalsus (teed, ristmikud, lubatud-keelatud pöörded jne) uueneb. Ka mõne tee ehitusperioodil jõuab ajutine liikluskorraldus palju kordi muutuda. Et liiklus toimiks võimalikult sujuvalt nii ehita- mise ajal kui ka pärast objekti valmimist, peaksid sõidukites kasutu- sel olevad digitaalkaardid ja navigatsioonirakendused uuenema kooskõlas füüsilisesmaailmas toimuvatemuudatustega. TargaTee infosüsteem Liiklusolude teabe edastamine avalikkusele on Transpordiameti maanteeliikluse juhtimise üksuse üks põhiülesandeid olnud alates selle loomisest 2017. aasta lõpus. Suure osa sellest ülesandest moodustavad majandus- ja taristuministri 5. jaanuari 2015. aasta määruse nr 1 alusel liikluspiirangute info kogumine, koondamine ja edastamine. Euroopa Liidu tasandil reguleerib liiklusoludega seotud andmete edastamist mitu õigusakti: intelligentsete transpordi- süsteemide direktiiv ja selle alusel kehtestatud delegeeritud määrused. Liikluspiirangute infoedastuse tõhusasse toimimisse on Trans- pordiamet aastate jooksul arvestatavalt panustanud: meil on Targa Tee infosüsteem koos iseteeninduskeskkonnaga liikluspiirangute sisestamiseks ja selle juurde kuuluv andmevärav, millega kaasneb masinloetav andmeedastus. Infosüsteemi on pidevalt täiendatud, et suurendada selle kasutusmugavust ja parandada andme- kvaliteeti. Viimati sai süsteem selle aasta alguses lisaarenduse, et Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus (SMIT) saaks Targa Tee andmed kasutusele võtta enda hallatavates süsteemides ehk politsei ja pääste operatiivrakendustes. Sellel on kaks eesmärki: esiteks on operatiivtöös vajaminevad andmed nüüd kättesaadavad ühtsest rakendusest ning teiseks saavad operatiivsõidukid navi- geerimisel (väljakutsele minnes lähima ressursi ja optimaalse tee- konna leidmisel) vajaduse korral arvestada suletud teede ja muude liikluspiirangutega. Transpordiameti infoteenuseid auditeeriti 2021. aastal. Intelligent- sete transpordisüsteemide direktiivi ja ameti teenuste vastavuse auditis¹ leiti, kuigi üldplaanis on olukord rahuldav, on meil kõrvalda- mist vajavaid puudusi. ¹ Transpordiameti teenuste vastavusaudit seoses kohustusliku teabe avaldamisega lähtuvalt intelligentsete transpordisüsteemide direktiivist 2010/40/EU ja selle alusel kehtestatud delegeeritud määruste rakendamisest. Auditi aruanne. Ernst & Young Baltic, juuli 2021.
69
TEEJUHT / NR 1
Powered by FlippingBook