Teejuht, kevad 2022.a

Tegelikult on navirakendusi võimalik tänapäeval ajakohasena hoida ja kindlasti ei soovi tarbijad edaspidi kehvema teenusega leppida. Tehniliselt on ajakohasta- mine siiski keerukas ja edukalt suudavad operatiivsust tagada suured üleilmsed platvormid. Uuendusprotsess on mitmekihiline ja hõlmab nii digitaalse navi- gatsioonikihi kui ka silmale nähtava aluskaardi täiendamist, et sinna seejärel liikluspiirangud peale kanda. Kui näiteks ühe keerulisema liiklussõlme ehitusel ajutine liikluskorraldusmuutub, tuleb kõigepealt kanda rakenduse andmebaasi aluskaardi uuendused. Seejärel tuleb oodata, kuni need on rakenduses jõustunud, siis saab korrigeerida kohti, kus tee on ajutiselt suletud. Juhul, kui info eesootavast muudatusest on kätte- saadav mõni päev varem, jõuab Waze'i näitel õigel ajal sisse kanda nii aluskaardi muudatused kui ka suletud teed ning rakendus juhendab liiklejaid korrektselt nii enne kui ka pärast liikluskorralduse muudatust. Peale tehnilise võimekuse män- gib Waze'i puhul rolli ka see, et sellel on aktiivne kohalik vabatahtlike kaastööta- jate kogukond, kes onmotiveeritud tagama rakenduse sisulist kvaliteeti. Riigi ülesanne Transpordiameti roll on liiklusinfo avaldamise ja edastamise avalik teenus. Targa Tee keskkonna fookus on pakkuda ülevaatlikku veebiportaali, kust erinev liiklusega seotud info (teeolud, liikluspiirangud, massipiirangud jmt) on kodani- kele kättesaadav. Tavatarbijate nutitelefonidesse või sõidukitesse sisseehitatud digitaalkaardid või navigatsioonirakendused on omakorda teistsuguse fooku- sega. Sellegipoolest peab Transpordiamet tagama info kättesaadavuse andme- värava kaudu nende rakenduste tootjatele kooskõlas riiklike ja Euroopa Liidu õigusaktidega. Transpordiameti kõige otsesem huvi on liikluse võimalikult sujuv toimimine riigiteedel ja suurtel ehitusobjektidel, kus on keeruline, pidevalt muutuv ajutine liikluskorraldus, näiteks Väo sõlme ehitus Tallinnas või Riia ringi ehitus Tartus. Segaduse vähendamiseks on igal juhul tähtis, et navirakendused juhataksid liiklejad kooskõlas liikluskorraldusemuudatustega sujuvalt läbi ehitusala. Hea meel on tõdeda, et info avaliku kättesaadavuse tähtsusest saavad järjest paremini aru ka meie objektidel füüsiliselt liikluskorraldusega tegelevad lepingu- partnerid, kes võtavad ise initsiatiivi. Heaks näiteks on Ramudden OÜ, kes on valmistanud hõlpsasti arusaadavad ajutise liikluskorralduse animatsioonid. Õigusaktide ootel Väga tähtis on, et oluliste liikluspiirangute info saaksid ühtsest keskkonnast kätte kogu riigi kodanikud kui masinliideste kaudu ka teised süsteemid. Siin on suurimaks murekohaks kohalike omavalitsuste huvipuudus. Samuti vajaks laiemat arutelu teedevõrgu uuenduste kättesaadavaks tegemise protsess üldiselt. Ajakohastada tuleks liikluspiirangute info edastamist reguleerivat määrust, mis on praegusel kujul ebarealistlikult detailne ja mida praktikas suuremalt jaolt ei täideta. Tulevikus võib oodata selles vallas ka ELi nõuete täpsustumist. Lisaarenduste planeerimisel ja tööprotsesside ümbermõtesta- misel peaks aga alati mõtlema, milliseks võivad vajadused kujuneda kaugemas tulevikus. Mis saab näiteks isesõitvate autode laiemal kasutuselevõtul? Tõenäoliselt ei kao täpsete ja ajakohaste digitaalkaartide olulisus ka siis kuhugi. Isesõitev auto võib osata liikuda punktist A punkti B, kuid ta ei tee seda linnu- lennulist trajektoori mööda – esmalt tuleb ikkagi kaardilt leida, milline üldine suund valida. Kuigi teedevõrgumuudatuste edastamise protsess on seni veel segane, siis ole- me maanteeliikluse juhtimise üksuses sellele ise tähelepanu pööranud ja võimaluste piires seda parendanud. Näiteks edastame aktiivselt infot Waze'i Eesti kogukonna suhtluskanalis. Oleme kokku pannud partnerite listi, kuhu saata võimaluse korral juba ennetavalt infot oluliste muudatuste kohta. Praegu on selles nimekirjas Eesti kaarditootja Regio, maailma üks suurimaid ruumiandme- te tootjaid TomTom ja Bolt, kelle jaoks on kaardikomponent samamoodi keskse

Waze'i operatiivsus on jõudnud tasemele, kus nii teede ajutine sulgemine kui ka uue teelõigu valmimine kajastuvad rakenduses õigel päeval ja õigel tunnil, mitte paar nädalat või aasta hiljem.

Foto: Kreet Stubender-Lõugas

tähtsusega. Suurest tootjatest oleme veel suhelnud Google Mapsi ja Here'iga ning loodame nendega koostööd tihendada. Oleme teinud ka tehnilisi muudatusi. Lisasime eelmi- sel aastal Targa Tee juurde võimaluse teha liiklus- korralduse joonised avalikult kättesaadavaks. PDF- kujul joonis ei ole küll masinloetav – see eeldab inimtöötlust ja -tõlgendust –, kuid senikaua, kuni sobivad masinloetavad liidesed puuduvad, saame tagada info võimalikult laia kättesaadavuse vähemalt sellisel viisil.

71

TEEJUHT / NR 1

Powered by