Teejuht suvi 2023

VESI

Škoda sõidukid laadituna raudteeveeremile.

Foto: Škoda Storyboard

Seega oli lõputöö eesmärgiks leida sobivaim logistiline lahendus Škoda sõidukite transpordiks Kesk-Euroopa piirkonnast Balti riiki- desse. Töös tehti selleks Škoda sõiduautode kasutusel oleva trans- pordilahenduse analüüs. Uue tarneahela võimalusena kaardistati ja analüüsiti töös kombineeritud transpordi lahendust, kus tootja- tehases valminud sõidukid transporditakse rongiga sadamasse. Sealt omakorda liiguvad sõidukid mööda Läänemerd ühte kolmest Balti riigist. Töö autor püstitas hüpoteesi, et sõidukite transporti- mine meretransporti kasutades võib kujuneda ettevõttele sood- samaks kui praegu kasutusel olev maanteetransport. Lisaks püü- dis autor töös leida ka võimalikku mõju keskkonnale, et kas sõidukite transportimine mere- ja raudteetransporti kasutades on lõppkokkuvõttes madalama saastatusega võrreldes treilerivedu- dega. Tarneahelate ümberkujundamine on alati seotud riskidega, kus on hoolikalt vaja mõelda ja analüüsida muudatuste mõju. Seetõttu võttis lõputöö autor eesmärgiks analüüsida ennekõike saadavat rahalist kasu või kahju ettevõttele. Lõplikult selgus töö tulemusena, milline on tervikmõju tarneahela ümberkorraldamisel. Töö raames suhtles autor mitmete osalistega, kaardistas olemas- olevat olukorda ja võimalusi võtta sõidukite transportimiseks kasu- tusele meretransport. Uue tarneahela eelduseks oli, et sõidukid on vaja transportida tootjatehasest Saksamaal asuvasse sobilikku sadamasse. Kuna Škoda tehase fookus on keskkonnasäästliku

transpordi kasutamise suunas, siis aasta-aastalt on suurenenud raudteetranspordi osakaal. Töö uurimusliku osa käigus selgus, et Škoda sõidukeid transporditakse Saksamaal erinevatesse sadama- tesse. Autor kaardistas olemasolevad laevaliinid Saksamaa ja Balti riikide sadamate vahel. Kahjuks peab tõdema, et regulaarsete laeva- liinide valik Balti riikide ja Saksamaa vahel pole väga suur. Võimalik, et üheks põhjuseks on olnud Balti riikide valitsuste vähene huvi arendada meretransporti ja sadamaid strateegiliselt. Töö raames tehtud tasuvusanalüüs näitas, et kõige soodsamaks kujuneb sõidukite transportimisel tootjatehasest edasimüüjateni kombineeritud transpordiahel, kus kasutatakse rongi, laeva ja treileri kombinatsiooni. Erinevused kulus ei ole küll ühe auto transpordi lõikes suured (ligikaudu 30–40 eurot), kuid arvestades kogumahtu, kujuneb ettevõtte jaoks säästetav summa arvestatavaks. Tööst järeldub, et kui ettevõtte eesmärgiks on transportida sõidukeid läbi ühe sadama kõikidesse Balti riikidesse, siis tuleb arvestada kogu tarneahela kogukulu kokku. Meretranspordi hind on erinev ning seetõttu järeldus analüüsist, et kõige kasumlikum on ettevõttel teostada transporti läbi Leedus asuva Klaipeda sadama. Transpordi- ahela ümberkujundamisega võib kontsern aastas kokku hoida vähemalt 250 000 eurot. CO heitmete vähendamine on aktuaalne kõikides valdkondades. 2 Eriti on tähelepanu alla tõusnud transpordiga seotud võimalused. Erinevad organisatsioonid on võtnud vastu hulganisti regulatsioone

40

TEEJUHT / NR 6

Powered by