Teejuht talv 2022

MAA

Lisaks katselõikude paigaldamisele seadsime tänavu eesmärgiks teha rohkem katsetusi veendumaks, et asfaltsegu omadused ja paigaldatud kate vastaks kehtestatud nõuetele.

Marko Pärn INTERVJUU ASi TREF tootmisjuht

Kristiina Lobrev

ASi TREF asfalteerimistööde projektijuht

Mis eesmärgil hakkas AS TREF sooja asfaltseguga tegelema ja kuhu olete jõudnud? Marko Pärn (MP): Oma igapäevatöös peame oluliseks jälgida mit- mesuguseid keskkonnaaspekte, näiteks CO heidet, energia, toorme 2 ja loodusvarade kasutust. Samuti väärtustame oma töötajate tervist. Lisaks on meie kui paigaldaja jaoks tähtis, et asfaltsegu oleks madalamal temperatuuril ka paigaldatav ning need omadused on soojal asfaltsegul olemas. Kogemus näitab, et segu on paigalda- misel pigem plastne. 2021. aastal soetasime Tartusse asfalditehase Benninghoven TBA 4000. See on sooja asfaltsegu valmistamiseks varustatud lisasead- mega, mis võimaldab bituumenit vahustada. Tootmisel juhitakse bi- tuumenisse vett (2–3%), mille tagajärjel tekib bituumeni vaht. Vahtbituumeniga meetod võimaldab paremat täitematerjali kattu- vust madalamal segamistemperatuuril ja suuremat segu töödel- davust paigaldamisel. Bituumenikogust siiski vähendada ei saa, vaid see peab vastama konkreetsele asfaltsegule kehtivatele nõue- tele.

Kas sooja segu on kuidagi keerulisem toota ja paigaldada kui kuuma? MP: Me ei ole täheldanud suuri erisusi, kuid sooja asfaltsegu toot- misel tuleb rohkem tähelepanu pöörata ühtlase temperatuuri saavu- tamisele. Seetõttu peab korraga toodetava asfaltsegu kogus olema suurem, kuna väiksema koguse puhul on temperatuuri raskem hoida. Üks erinevus on veel see, et vahtbituumeniga valmistatud asfaltsegu puhul on ajavahemik, mil segu saab veel tihendada, pikem. Kuum asfaltsegu käitub palju kapriissemalt. Millistel objektidel olete sooja asfaltsegu kasutanud? Kristiina Lobrev: Esimese nõusoleku sooja asfaltsegu paigaldami- se proovimiseks andis Tartu Linnavalitsus, hiljem on seda lubanud ka mõni eratellija. Praegu oleme sooja segu paigaldanud ainult väik- sematele objektidele, kuid kõik paigaldatud katted näevad visuaal- selt head välja. Lisaks katselõikude paigaldamisele seadsime tänavu eesmärgiks teha rohkem katsetusi veendumaks, et asfaltsegu omadused ja pai- galdatud kate vastaks kehtestatud nõuetele. Näiteks võtsime asfalt- kattest puurkehi ja lasime määrata tihendusteguri ja jäävpoorsuse. Lisaks tegime asfaldi laotamisel termoskaneerimist.

Alustasime eelmisel aastal katsetustega ja tänavu oleme saanud väiksematele objektidele sooja asfaltsegu ka toota ja paigaldada.

110

TEEJUHT / NR 4

Powered by