ÕHK
Riskipõhise järelevalve kasutuselevõtt võimal- dab nii pädeval asutusel kui ka lennuettevõtjal paremini tuvastada riske, samuti võtta tarvitusele ennetavalt maandavaid meetmeid ning kasutada tõhusamalt olemasolevat personaliressurssi.
Transpordiameti lennundusinspektorid lennukit kontrollimas.
järelevalve aitab liikuda selles suunas, et meil tekib iga ettevõtte koh- ta andmepõhine riskiprofiil, mille põhjal suudame: hinnata ettevõtte tegevust ohutusriskide juhtimisel tervikuna, aga samuti eri valdkondades; hinnata vajalikke tegevusi ohutuse suurendamiseks; teha teadlikumaid ohutusalaseid otsuseid ja juhtida peamisi ohutusriske; paremini suunata ohuhinnanguga vastavuses ressursse järele- valvetegevusse. Selleks, et riske hinnata, on vaja välja töötada riskimaatriks, mis põhi- neb mitmetel võtmeteguritel, nagu ettevõtte keerukus ja selle tege- vusega seotud riskid. Riskimaatriksi alusel on võimalik välja töötada ettevõtte riskiprofiil, mille alusel planeeritakse järelevalve sagedus, ressursivajadus ja otsustatakse auditi vorm. Oluline roll ettevõtte riskiprofiili määratlemisel on ka ettevõtte äri- mudelil. Ärimudeli riskide juures hinnatakse töötajate arvu, lennu- tegevuse puhul ka üle 40 t kaaluvate õhusõidukite arvu, käitatavate õhusõidukite tüüpide arvu ja lennutegevuse mahtu. Iga ettevõtte riskiprofiili põhjal määratakse planeeritud järelevalve baasjoon, sealhulgas auditi perioodilisus ja tüüp. Baasjoon peaks näitama ka auditiks vajalikku päevade arvu ja defineerima järele- valvemeeskonna suuruse ning inspektorite kvalifikatsiooni õigus- aktidega sätestatud raamistiku alusel.
kõigisse oma rakendusmäärustesse, mis puudutavad lennu- kõlblikkust, lennuliiklust, lennujuhte, lennumeeskondi, lennutege- vust ja lennuvälju. Riskipõhise järelevalve kasutuselevõtt võimaldab nii pädeval asutu- sel kui ka lennuettevõtjal paremini tuvastada riske, samuti võtta tarvitusele ennetavalt maandavaid meetmeid ning kasutada tõhu- samalt olemasolevat personaliressurssi. Kui algses riskide hindamise faasis nõuab riskipõhise järelevalve rakendamine järelevalve poolelt suuremat panust, siis edaspidi saab personali paindlikumalt jaotada vastavalt sellele, kas on vajalik intensiivsem järelevalve kõrge riskiprofiiliga organisatsioonide puhul või on väiksema riskiprofiiliga organisatsiooni puhul võimalik pikendada järelevalve perioodi. Organisatsiooni tasandil tugineb riskipõhine järelevalve organisat- siooni juhtimise tõhususe hindamisele ja arvestades organisatsioo- ni juhtimissüsteemi küpsuse astet, võtab lisaks arvesse ka ohutus- juhtumite tegureid ja püüab leida põhjuslikku seost üksikutest sünd- mustest kuni vahejuhtumite ja õnnetusteni. Kui me räägime lennuettevõtjate järelevalvest, siis praegu on meil 11 erineva suuruse ja komplektsusastmega (lennutegevuse tüüp, personal, kasutatavate õhusõidukite tüüp ja arv jms) lennuette- võtjat, kelle üle me teeme igal aastal järelevalvet. Riskipõhine
162
TEEJUHT / NR 4
Powered by FlippingBook