Teejuht talv 2022

VESI

õistlust on peetud alates 2019. aastast ning TRAMi mees- V kond osales sellel esimest korda. Mõttele koos kolleegidega väljakutsest osa võtta tuli kartograafiaspetsialist Merili Lind- pere, kes õpib töö kõrvalt Tartu Ülikoolis geoinformaatikat ja karto- graafiat. Kooli kaudu jõudis temani ka info selle kohta. „Tundus äge võimalus oma oskused proovile panna. Leidsin endale TRAMist ka kolleegid, kes soovisid samuti osaleda“ selgitas Lind- pere. Kokku osales väljakutses seitse töötajat – Loore Magus, Maris Akkerman, Merili Lindpere ja Gättlin Põld kartograafiaosakonnast, Vladimir Karpin hüdrograafiaosakonnast, Frank Oliver Sari laeva- teede osakonnast ja Kristel Reiss taristu varahalduse osakonnast. Tiimitöö algas ajurünnakuga, kus välja pakutud ideed olid kohati nii lennukad, et ületasid osalejate oskuseid. Kuid aja jooksul loksusid mõtted paika. Kuna ülesanne oli töömahukas, siis alustas meeskond kaartide ette valmistamisega juba oktoobrikuus. Kaartide loomiseks kasutati programme dKart Editor ja Publisher, samuti ArcGIS Pro'd, QGISi, Canvat, Adobe Illustratorit ja Photoshopi. „Erinevate ruumiandmetega tegeleme me kõik, kuid selliste kaartide koostamine ei kuulu meie igapäevatöö juurde. Näiteks kartograafia- osakond kasutab väga spetsiifilisi tarkvarasid nagu dKart Editor ja Publisher, mis on mõeldud ikkagi navigatsioonikaartide, mitte illust- ratsioonide tegemiseks,“ rääkis Lindpere. „Seega õppisime töö käigus juurde teiste programmide võimalusi ja kasutamist. Enamasti töötlesime kaarte mitme eri programmiga. Merekaardid valmivad meie osakonnas standardite ja reeglite järgi, väljakutse jaoks tehtud kaardid on aga vaba looming. Iga tiimiliige koostas kaardi täpselt nii, nagu ise soovis ja heaks arvas.“ Katsumusterohked teemad olid „fantaasia“, „NULL“ ja „muusika“. Kõige keerulisem oli aga 21. päeva populatsiooni teema Data: Kontur Population Dataset . Ühelgi väljakutses osalejal ei tekkinud algul ühtegi ideed, mida huvitavat etteantud teemal teha. „Pärast väikest meeskonnakoosolekut, mida me iga nädal tegime, saatis Vladimir meile üllatuseks väga ilusa kaardi! See näitab jälle hästi, kuidas korraks tupikusse jooksmine lahenes tänu meeskonna toetu- sele,“ lausus Lindpere. Väljakutses osalemine andis Lindpere sõnul võimaluse õppida nii uusi kaardivalmistamise oskusi kui teha ka meeskonnatööd kollee- gidega, kellega iga päev kokku ei puutu. Tema sõnul oli kogu vaba- tahtlikult moodustatud meeskond ülesande ajal väga motiveeritud. „Aitasime üksteist, kui tekkis tehniline või loominguline takistus ja saime üksteiselt inspiratsiooni,“ sõnas Lindpere.

Kaardi tegi Maris Akkermann. „Nii mõnigi kord võib juhtuda, et apsakast kasvab välja midagi uut ja toredat. Tehes oma elu esimest kaarti pidin ma selle kontrollimiseks välja trükkima. Juhtus aga nii, et paberi mõõdud said valed ja suur A0 formaadis kaart väljus plotterist A5 mõõdus. See oli tore üllatus ja tekkis kohe sportlik huvi, kui väikeseks on võimalik üht suurt kaarti teha.”

Kaardi tegi Merili Lindpere. „Esimese nelja kaardi ideed tulid väga kiiresti. Meil on palju andmeid, seega proovisime jagada need võimalikult sobilikult teemade vahel ära, et ei peaks hakkama aega kulutama võõraste andmete otsimise, nendega tutvumise ja puhastamise peale. Seega joonte kaardi puhul oligi vaja vaid kujunduse peale mõelda.”

teris. Nüüd võtavad sellest osa tuhanded kaardivalmistajad üle maa- ilma. Eestis osalevad väljakutses veel näiteks ja Maa-amet Kesk- konnaportaal. Transpordiameti väljakutse käigus valminud kaarti- dega saab tutvuda siin.

#30DayMapChallenge'i algataja on Soome geograaf ja andmete visualiseerija , kes käis 2019. aastal idee välja Twit- Topi Tjukanov

Väljakutse kohta saab rohkem lugeda siit.

46

TEEJUHT / NR 4

Powered by