Põhjamaade vaade: pikk plaan teedeehituses.
Plaanid teedevõrgu arendamises – kas edasi või tagasi?
Soomlastel samuti rahapuudus INFRA Ry tegevjuhi Paavo Syrjö sõnavõtu võib kokku võtta järgmi- selt: Rootsil on raha ja vajadustele vastav pikaajaline plaan, Soomel aga pole, seega, Soome, ole nagu Rootsi! Soomlasliku huumoriga esinenud Syrjö sõnum oli tegelikult tõsine. Ka põhjanaabrid ei rahasta oma teetaristu investeeringuid piisavalt, nende pikaajaline kava ei vasta tegelikele vajadustele ja käib sek- torite vastandamine. Sealjuures on Soomel geopoliitiliselt väga olu- line asukoht ja head ühendusteed strateegiliselt tähtsad. INFRA Ry välja töötatud visioon on selge – selleks, et Soome oleks aastal 2050 CO -neutraalne ja konkurentsivõimeline, on vaja kaas- 2 aegseid teid. Teehoius ei tohi teha järeleandmisi, tänast auku on homme tunduvalt kulukam parandada. Paradoksaalselt on meist mitu korda suurema Soome teedehoiu remondivõlg siiski pea pool- teist korda väiksem – neil on see pisut alla 3 miljardi euro, meil aga 4,4 miljardit eurot. Kokkuvõttes jäi konverentsil kõlama vajadus luua pikaajaline plaan kaasaegse taristu arendamiseks ja tähelepanek, et riigil puudub sellest selge arusaam. Kaasaegse taristu mõju on väga laiapõhja- line, ulatudes inimelude säästmisest ettevõtete investeeringute ja regionaalarengu küsimusteni. Seega peab riik kui teede peamine omanik neisse kaugele ette vaadates ja stabiilselt investeerima. Kui see tegemata jätta, on tagajärjed lõpuks valusad.
Visioonikonverents toimus 10. novembril Artiumi kultuurikeskuses Viimsis.
65
TEEJUHT / NR 4
Powered by FlippingBook