MAA
Kuvatõmmis Riigikogus 13. oktoobril 2022 Sven Pertensi peetud ettekande slaidist Allikas: , 1.31. YouTube
Heide
Tsükliline Ühtlane
Vastassuunaline liiklus (%)
Joonis 1. Ühtlane vs. tsükliline liikumine Austria linnaliikluses Allikas: Elisabeth Bloder 2021. Is the Green Wave Really Green? The Risks of Rebound Effects When Implementing „Green” Policies.
Üldiselt võib viimase 20 aasta järgi prognoosida, et need kaks viimatinimetatut näitajat tasakaalustuvad tõenäoliselt ka pikemas perspektiivis enam-vähem samamoodi, s.o laias laastus ei ole maksumaksjale väga suurt vahet, kunas teid ehitada ja remontida – kas kohe või kauges tulevikus. Küsimus taandub vaid sellele, kui palju (ka CO , müra jms) tuleb 2 liikluskulusid ühiskonnal teedeehituse ja remontimise edasilükka- misel kanda (kui kavandatavate teelõikude tasuvus- tegur ehk tulu ja kulu suhe on üle 1). Tasuvaid 2 + 2 ja ka 2 + 1 lõike meil iseenesest jagub, mida tasuvuse pinge- rea alusel ehitada. Neist paljud on juba projekteeri- misel, välja on ehitatud alla kolmandiku. Näiteks äsja ² valminud ja 135 miljonit eurot maksnud Kose–Mäo neljarajalise lõigu sotsiaalmajanduslike efektide (tee- kasutajate kulude kokkuhoid, ajasääst, liiklusohutuse suurenemine) rahaline väärtus on 10 miljonit eurot aastas.
Joonis 2. Inflatsioon ehk hinnatõus vs. keskmise palga kumulatiivne kasv aja jooksul Allikas: Statistikaameti kaudu Taavi Pertman 2022. Mõtteid inflatsioonist, 15. juuni.
² – ESTELi koduleht. Millal valmivad 2+2 maanteed põhisuundadel?
68
TEEJUHT / NR 4
Powered by FlippingBook