MAA
Uuringu tulemusel loodi teljebaasi reegel, mis ei lisa riigiteedele koormust ega tekita täiendavat investeeringute vajadust. Teljebaasi reegel määrab, milline peab olema esimese ja viimase telje minimaalse ja maksimaalse pikkuse juures veoki täismass.
LUBATUD TÄISMASS SUMMAARSE TELJEBAASI KORRAL
76
Soome reegel
74
Rootsi: BK74
72
70
68
66
64
62
Ees : järgib Rootsi BK1 teedevõrgu reeglit
60
58
8- ja enamateljeline EMS kuni 60 t standardsed moodulid teljebaas vähemalt 20,5 m pikkus kuni 25,25 m
8-teljeline paarisratastega kuni 60 tonni
56
teljebaaskuni 19 m pikkus kuni 20,75 m
54
52
7-teljeline paarisratastega kuni 52 tonni
50
7-teljeline EMS kuni 52 t standardsed mooduli d teljebaas vähemalt 20,5 m pikkus kuni 25,25 m
48
6-teljeline paarisratastega -kuni 48 tonni pikkus kuni 18,75 meetrit
46
44
Metsaveo autorongid on sageli lubatust suurema täismassiga.
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Summaarne teljebaas (autorongi esimese ja viimase telje vahekaugus meetrites)
Seepärast koostati uuringus teljebaasi reegel, mis määrab, milline peab olema esimese ja viimase teljel minimaalse ja maksimaalse pikkuse juures veoki täismass. Kehtiv liiklusseadus seda ei määratle. Siirdetegurite tabelites nähtub, et poolhaagised tekitavad suuremaid siirdetegureid, selle ohjeldamiseks tuleb piirata ja ohjeldada esmalt ülekaale ja teljekoormusi, lühikestel poolhaake veokitel vähendada lubatud täismasse ning seejärel suurendada veokite pikkust. Kokkuvõte Uuringu teostaja pakkus välja, kuidas saaks investeeringute mahtu suurendamata jõuda 60tonniste autorongideni, et Eesti teedel oleks täidetud Euroopa direktiivi nõue ja samas ohjeldatud veokite ülekaal. Uuringu tulemusel loodi lahenduseks teljebaasi reegel, mis ei lisa riigiteedele täiendavad koormust ega tekita täiendavat investeerin- gute vajadust. Teljebaasi reegel määrab, milline peab olema esimese ja viimase telje minimaalse ja maksimaalse pikkuse juures veoki täismass. Uuring tõi välja, et selle saavutamiseks on eeliseks pool- haagistelt üleminek täishaagisetele ning eelistades üksikrattaid paarisratastele.
lühike autorong, millel on täismass või üle lubatud piiri teljekoormus. Veokite liiklust tuleb piirata täismasside või teljekoormuse tõttu ligi 29 sillal. Kehtivate üldreeglitega vastavusse viimist vajab 291 silda, mis nõuab investeeringuid 151 miljoni euro eest. 60tonniste ja 76tonnis- te autorongide liiklemiseks on vaja sildadesse teha 17 miljonit eurot investeeringuid.
Leiti seos veoki pikkuse ja massi vahel – loodi teljebaasi reegel
Kehtiva liiklusseaduse kohaselt ei tohi maksimaalne veoki pikkus koos haagistega ületada 18,75 meetrit ja täismass 52 tonni. Et liiklusseaduses pole kirjeldatud minimaalseid pikkusi, siis uuringust ilmnes, et just lühikesed veokid põhjustavad teede kandevõimele probleeme. Veokid on lühemad, suudavad kanda suuremat koor- must ja on ülekaalus.
60
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook