MAA
TEHNOLOOGIA Positiivne kogemus: täiselektriline raskeveok
Mullu esitleti Scania Tallinna esinduses Baltikumi esimest täiselektrilist raskeveokit, mis hakkas vedama Eesti suurima joogitootja A. Le Coqi kaupa. Aasta hiljem saab tõdeda, et kogemus on olnud igati positiivne.
„Kui A. Le Coq 2022. aasta maikuus Baltikumi esimese täiselektrilise raskeveoki kaubaveoks kasutusele võttis, lähtusime infost, et selline veok on võimeline ühe laadimise ja täislastiga 14 tonni läbima korra- ga kuni 250 kilomeetrit,“ meenutab ettevõtte turundusdirektor Katrin Vernik . „Meie jaoks on oluline, et lisaks oma tootmise keskkonna- alase jalajälje vähendamisele tuleb kogu tooteahela ulatuses pööra- ta tähelepanu uutele kestlikele tehnoloogiatele. Kuna elektrisõiduki jalajälg ( well-to-wheel ) on võrreldes diiselveokiga oluliselt väiksem, soovisime sellist elektriveokit reaalsetes töötingimustes katsetada ja kasutada.“ Elektriveoki hind on võrreldes diiselveokiga ligi kaks korda kõrgem, seega soetas A. Le Coq veoki endale ja andis selle vedude opereeri- miseks logistikapartneri kätte. „Eesti esimese elektriveoki esimene 1,5 aastat tööd ja sõitu on läinud kenasti. Tellimust koostades arvestasime A. Le Coqiga elektriveoki läbisõiduks keskmiselt 36 000 kilomeetrit aastas, aga esimesel aastal tuli see mõnevõrra väiksem. Nii umbes 20 000 kilomeetrit,” lisab Scania Baltikumi keskkonnasäästlike transpordilahenduste
juht Kaur Sarv . „Arvestades, et tegemist on uue tootega, siis tuli Sca- nia tehaselt elektriveokile aeg-ajalt tarkvara ja detailide täiendusi, kuid samamoodi uuendame ka diiselveokite tarkvara ja seadeid. Nii et pigem pidime harjuma töökojas uut moodi töökorraldusega elektrisõidukite hooldamisel, juhul kui tegemist oli mõne kõrgepinge- seadmeid puudutava tööga. Tavalistel, näiteks veermiku hooldus- töödel toimub töö taas sama moodi kui sisepõlemismootoriga veo- kitel.” „Kokkuvõttes erinevalt esialgsetest kartustest ei nõudnud sellise elektriveoki kasutuselevõtmine jaotuslogistikas ümberkorraldusi,“ selgitab Vernik. „Elektriveoki kasutamises nägime, kuidas autojuht harjus esimese kuu jooksul veoki sõiduulatusega ja tööringid muutusid suuremaks. Kui esialgu liiguti peamiselt Tallinnas, siis edaspidi mindi ka Harju- maal kaugemale ning tehti päeva jooksul mitu vahetust. Peamine muutus võrreldes diiselveokiga oli akude laadimises. A. Le Coq laeb Scania elektriveokit kodudepoos ja laadimiseks kulub tööpäeva lõpetamisel pealelõunal 4–5 tundi. Seega on elektriveoki aku juba
62
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook