Teejuht talv 2022

MAA

Väga loodan, et lisaks rääkimisele võetakse midagi ka päriselt ette,

sest nüüd oleme tõestanud, et meie mudeli saab muuta jätkusuutlikuks. Inimeste vajadus ja valmisolek kasu- tada ühistransporti on praegu eriti suur ja nad on nõus maksma teenuse eest, mis rahuldab nende vajadused.

Tasuta nõudluspõhist transporti sai Salme, Torgu, Lümanda ja Kärla piirkonnas kasutada 19. juulist 2020 kuni 30. juunini 2021.

Nõudluspõhine ühistransport saab loomulikult toimida ka tavapära- se ärimudelina. Näiteks võiksid suuremad ettevõtted või äripargid seljad kokku panna ja oma töötajate kulusid tööle- ja kojusaamiseks vähendada. Samuti poleks siis vaja väärtuslikku maad ja kinnisvara parkimismajade ehitamiseks kulutada, vaid pigem võib leida neile tulusama kasutuse. Kui räägime aga riiklikust teenusest, mis peaks olema kättesaadav olenemata inimese elukohast, pole päris õige vaadata asja otseselt kasumi teenimise seisukohast – siin on oluline arvestada kasutegu- ritega terve ühiskonna jaoks. Mida kujutas endast Saaremaa projekt? Saaremaa oli esimene omavalitsus Eestis, kellega asusime nõud- luspõhist teenust Sõrve piirkonnas katsetama. Partneriteks olime meie oma tarkvaraga VEDAS, Transpordiamet ja Toyota Baltic AS. Saaremaa vald töötas välja teenuse kasutamise eeskirjad ja otsustas, et olemasolevas liinivõrgus midagi ei muudeta. Seega oli nõudluspõhise teenuse eesmärk viia ühistransport sinna, kus see siiamaani puudus või oli raskesti kasutatav. Kuna uut teenust käsit- leti olemasoleva maakonnavõrgu osana, otsustati VEDASe kasu- tamise eest sõitjatelt raha mitte võtta. Kinnitust sai peamine eeldus, et inimesed vajavad ühistransporti, mis on kättesaadav ja täidab nende vajadused. Ümber sai lükatud kahtlus, et see teenus on tavapärasest nii palju kallim, et seda pole võimalik osutada. Lühikese ajaga leiti, et VEDASe teenusepiirkonda laiendatakse ka Lümanda ja Kärla poole. Inimeste väga positiivne tagasiside ja ka statistilised näitajad tõestavad, et väikesest katsepiirkonnast tuleks edasi minna kogu Saaremaad hõlmava VEDASega ja liidestada see juba ka tavaliini- veoga.

Eesti esimene sõudluspõhise ühistranspordi katsetus avati lindilõikamisega.

Kuidas edeneb Tartu katseprojekt? Kui Saaremaal tehti teadlik otsus, et alustame teenuse tellimist dispetšeri kaudu telefoni teel, siis pisut hiljem startinud Vorbuse pro- jektiga sai sõitu tellida rakenduse kaudu kas telefonis või arvutis. Mõlemad meetodid õigustasid ennast ja kartus, et äpiga tellimine valmistab inimestele ületamatuid raskusi, ei osutunud tõeks. Tartu puhul on oluline seegi, et juba mõni kuu pärast VEDASega alustamist otsustati Vorbuse piirkonnas kaks senist tavaliini sul- geda, sest uus teenus rahuldas inimeste vajadusi palju paremini. Sõitjate arv kasvab pidevalt ning järgmise sammuna oleks mõistlik teenusepiirkonda laiendada, et koostada loogilisemaid ja optimaal- semaid sõiduringe. Millisena paistab nõudluspõhise transpordi tulevik? Modern Mobility ellu viidud katseprojektid, selgitustöö ja uue mudeli vajalikkuse ja võimalikkuse tõestamine on kindlasti aidanud suu- rendada ka poliitikute teadlikkust teema olulisusest. Samas on nõudluspõhine transport juba aastaid kirjas paljude omavalitsuste

116

TEEJUHT / NR 4

Powered by